Hård mave guiden!

Hård mave er virkelig ubehageligt, men for de fleste uundgåeligt. Du bør dog alligevel indføre nogle sunde vaner i dit liv, så du kan undgå det bedst muligt. Det er for eksempel i forhold til kost, motion og bækkenbundsøvelser. Derudover findes der forskellige behandlinger, hvis du er ramt.

Når du har hård mave, føler du dig stor og oppustet. Du har svært ved at komme af med afføring, og den er ofte helt hård. Det er derfor en ubehagelig tilstand. De fleste oplever dog at få hård mave flere gange i løbet af deres liv.

For at forebygge hård mave er det først og fremmest vigtigt, at du indarbejder nogle gode vaner. Det gælder både i forhold til kost og motion, da det er afgørende for, hvordan din tarmfunktion kommer til at være. Derudover bør du også træne din bækkenbund, da en afslappet bækkenbund er med til at gøre, at du ikke får forstoppelse.

Har du fået forstoppelse, er der dog heldigvis også meget, som du kan gøre. Du kan spise flere fibre, spise svesker eller figner, dyrke motion og tage medicin. Her på haard-mave.dk kan du læse om alle trickene til at slippe af med din hårde mave.

 

Hvem kommer ofte til at lide af hård mave?

Gravide er en af de grupper, der særligt ofte kommer til at lide af hård mave. Det skyldes, at deres krop producerer mere progesteron. Det er afgørende i forhold til graviditeten, men gør også, at din fordøjelse kommer til at gå langsommere. Derfor kan du i højere grad blive forstoppet.

Babyer, der får modermælkserstatning eller er ved at gå fra modermælk til mere fast mad, kan også få forstoppelse. Det skyldes, at deres system skal vænne sig til den nye mad. Får dit barn modermælkserstatning, bør du tjekke, at du har blandet det i det rigtige forhold, og ellers prøve at skifte til et andet mærke. Det kan være, at dit barn bedre kan tåle det.

Er det skiftet fra mælk til fast kost, der giver dit barn hård mave, handler det ofte om at give det noget tid, så barnets mave kan vænne sig til den nye mad.

Hvilke behandlinger findes der af hård mave?

Der findes flere forskellige behandlinger af hård mave. Vi kommer ind på nogle af dem herunder.

Mad mod hård mave

Der findes flere forskellige fødevarer, der kan hjælpe dig af med din hårde mave. Generelt er det vigtigt, at du sørger for at spise masser af fibre, da det i mange tilfælde er grunden til, at du har fået hård mave til at starte med. Du kan for eksempel få fibre fra frugter, grøntsager, kornprodukter, bønner, brune ris og nødder. Har du brug for ekstra fibre, kan du blande kosttilskuddet husk i din mad.

Mange sværger til svesker, når de har forstoppelse, og det er da heller ikke helt forkert, at de kan hjælpe. Svesker og figner er nemlig kendte for at sætte gang i fordøjelsen, og det er derfor også en god ide, at du spiser dem.

Medicin mod hård mave

Der findes flere forskellige former for medicin, du kan tage mod hård mave. Det er nogle, der påvirker selve afføringen for at blødgøre den, nogle, der stimulerer tarmbevægelserne, og nogle der hjælper endetarmen. Nogle af midlerne kan du købe i håndkøb, mens andre kræver en recept.

Hvis du tidligere har taget medicin mod diarre, kan det efterfølgende gøre, at du bliver forstoppet. I det tilfælde er det vigtigt, at du sørger for at spise mad med masser af fibre, få masser af væske, og at dyrke motion. Det er med til at få systemet på ret kurs igen.

Lær at slappe af i bækkenbunden

Mange, både mænd og kvinder, ved ikke, hvordan de skal slappe af i deres bækkenbund. De er ikke vant til at træne den og kan derfor ikke mærke, hvornår de spænder, og hvornår de slapper af. Hvis du hele tiden kniber sammen i bækkenbunden, kan det dog føre til kronisk forstoppelse, fordi musklerne er så spændte, at du har svært ved at komme af med afføring.

Derfor er det vigtigt, at du hver dag laver knibeøvelser, så du kan lære at spænde og slappe af i bækkenbunden. Det føles som, at du kniber sammen som for at holde en prut inde eller klippe strålen over, når du tisser. Du bør ideelt set kunne udføre 20-25 knib a 10-15 sekunders varighed og 4-5 knib a 30 sekunders varighed hver dag. Det tager dog noget tid, før du har trænet dig op til det. Regn med, at der går et par måneder.

Bækkenbundsøvelser er ikke bare gode mod forstoppelse. De hjælper dig også til at holde på vandet og til at få et bedre sexliv både som mand og kvinde.

Motion mod hård mave

Motion er med til at sætte gang i din fordøjelse. Har du mulighed for at dyrke motion, når du har problemer med maven, bør du derfor gøre det.

En halv times moderat motion er med til at gøre at øge aktiviteten i din tarm, så du kan slippe af med din hårde og oppustede mave.

Gode råd til at forebygge hård mave

Der er meget, som du kan gøre for at forebygge, at du får hård mave en anden gang. Det er blandt andet:

  • Dyrk motion, mindst 30 minutters moderat motion hver dag er med til at gøre, at tarmaktiviteten øges, så du ikke får hård mave.
  • Spis flere fibre. Mange, der lider af forstoppelse, spiser ikke nok fibre. Spis for eksempel nødder, bønner, brune ris, grøntsager og kornprodukter.
  • Gå på toilettet, når du skal. Mange får hård mave, fordi de holder sig for længe.
  • Drik masser af væske. Når du har hård mave, kan det også være fordi, du ikke drikker nok væske. Sørg for at få i hvert fald 1,5 liter om dagen.